BFG
Zasięg: Nieograniczony, ale tak jak w przypadku
rakietnicy na dalszą odległość trundniej się celuje, więc...
Obrażenia: Ponad 100!
Jak tym walczyć ? Najsilniejsza broń w grze, która,
jakby nie patrzeć, jest całkiem szybka w działaniu. Nadaje się
praktycznie na każdy dystans, według wielu graczy jest to lamerska broń
ponieważ zabicie zawodnika tą bronią nie przysparza nam żadnego problemu
(ale i tak to nie jest co BFg z Q2 :)))). Na większości serwerów broń
jest wyłączona.
Jak się przed tym
bronić? Jeżeli mamy
doczynienia z przeciwnikiem strzelającym z BFG-10K to jest tylko jedna
rada... WIAĆ GDZIE SIĘ DA!!!. Niemamy po prostu prawie żadnych szans
Ogólnie: Najpotężniejsza broń w grze, WIAĆ ILE SIĘ DA!!!.
Plusy:
|
wygląd
|
|
damage
|
|
duża
szybkostrzelność
|
Minusy:
|
Nie mamy szans
z przeciwnikiem, który dzierży w dłoni BFG-10K
|
|
Amunicji
jest bardzo mało
|
Plasma Gun
Zasięg: Praktycznie nieograniczony
Obrażenia: ok. 20
Jak tym walczyć ? Jest to karabin plazmowy, prawie
żywcem przeniesiony z DOOMA. Ma bardzo duży damage i bardzo dużą
szybkostrzelność, w połączeniu z Quadem tworzy fragodajne połączenie.
Bardzo dobrze nadaje się do odwrotów, kiedy wycofując się naparzamy w
przeciwnika z plasmy. W trickjumpingu wykorzystywana jest do tzw.
plasmaclimbingu (wspinania się po ścianach)
Jak się przed tym bronić? Musicie się bardzo dużo ruszać. Należy
pamiętać, że przeciwnik, który właśnie strzela z plasma guna ma
ograniczone pole widzenia. Należy także unikać bardzo małych pomieszczeń
i rogów, gdzie przeciwnik może nas łatwo przygwoździć do ściany i już nie
wypuścić. Powinno się (i trzeba!) bardzo szybko strafować.
Ogólnie: Grać na każdy dystans, można tym przygwoździć przeciwnika
do ściany.
Plusy:
|
wygląd
|
|
damage
|
|
szybkostrzelność
|
|
plasma gun + quad damage = 4-8 fragów
|
Minusy:
|
szybkomagazynkorzerność
|
Railgun
Zasięg: Nieograniczony!
Obrażenia: 100!
Jak tym walczyć ? Oto broń, która jest bardzo silna,
ale za to bardzo trudna do opanowania. Wielu ludziom sprawia wiele
problemów. Teoretycznie walczenie z railgunem jest bardzo proste,
strzelamy bez wyprzedzenia, najeżdżamy celownikiem na przeciwnika,
naciskamy spust i bla, pełno flaków. Niestety, tylko teoretycznie jest to
bardzo proste. Półtorej sekundy na przeładowanie i ponowny strzał to
bardzo długo, ponownego strzału możemy już nie oddać. Dlatego właśnie
trzeba wykorzystać to, że rail ma nieograniczony zasięg i przedewszystkim
stosować go na daleki zasięg, w ostateczności na średni (przez to
przeładowanie broni odradzam stosowanie na bliski zasięg. Zdecydowanie
najłatwiej jest trafić przeciwnika kiedy skacze z wyskoczni, bo wtedy
porusza się tylko w góre albo w dół.
Jak się przed tym
bronić? Na dużą
odległość ciężko się obronić. Trzeba możliwie jak najszybciej redukować
zasięg, najlepiej wykonując możliwie jak najbardziej nieregularny
strafing.
Ogólnie: Używać na daleki i ostatecznie na
średni dystans. We wprawnych rękach śmiercionośna broń.
Plusy:
|
damage
|
|
po
naciśnięciu spustu slug odrazu dopada celu
|
|
wygląd
|
Minusy:
|
za wolne
przeładowanie
|
|
trudne
celowanie na bliski dystans
|
|
|
Lighting gun
Zasięg: ok. 30 metrów.
Obrażenia: Bardzo trudno zmieżyć, obliczyć,
ale ok. 8 na pocisk.
Jak tym walczyć ? Srzelanie tą bronią jest w sumie
proste - trzymamy celownik na przeciwniku i strzelamy :) Żeby być dobrym
spawaczem musicie bardzo dobrze panować nad ruchami ręki. Odradzam wam
grę tą bronią na daleką odległość, ponieważ strumień może po prostu
niedolecieć. Przyzwczajcie się także do tego, że to nie Q1 ale Q3,
spawara dzieła także pod wodą, ale niestety, trudniej niż w q1 utrzymać
przeciwnika w powietrzu (film Ghost Busters RULEZZZ :)).
Jak się przed tym bronć
? Najważniejszym
sposobem na bronienie się przed spawaczem jest oczywiście zwiększenie
dystansu do przeciwnika i podobnie jak w przypadku raila - możliwie jak
najbardziej nieregularne uniki.
Ogólnie: Grać na średni i bliski dystans, broń bardzo
magazynkożernaość.
Plusy:
|
duży
damage
|
|
wygląd
|
|
szybkość
|
|
zachowanie
|
Minusy:
|
magazynkoszybkożerność
:))
|
|
działa
pod wodą (co na to mój pan z fizyki ?)
|
Rocket Launcher
Zasięg: Nieograniczony (ale trudno się
celuje na większą odlgłość).
Obrażenia: 100.
Jak tym walczyć ? Zasada nr. 1: podczas strzału
celujemy pod (lub koło) przeciwnika. Celowanie pod przeciwnika ma także
jeden plus, podbity zawodnik leci kilka (wirtualnych) metrów w górę, co
może dobrze go zdezorientować i łatwo możemy go dobić, jeżeli jeszcze
tego niezrobiliśmy. Wygląda to tak jakbyśmy zgotowali przeciwnikowi
rocket jumpa (co to jest rocket jump? o tym w słowniku
Q3 albo jeżeli dobrze pójdzie to macie osobne porady o trikach
z brońmi). Następną zasadą jest, żebyście nie szaleli rakietnicą jeżeli
stoicie twarzą do ściany, bo możecie sami sobie bardzo łatwo zrobić kuku.
Ogólnie rakietnica jest najbardziej uniwersalną bronią. Największą
trudnością przy jej używaniu jest konieczność przewidywania ruchu
przeciwnika na ułamek sekundy do przodu - rakieta mimo wszystko leci dość
wolno.
Jak się przed tym bronić
? No więc, żeby
bronić się przed rakietnicą, trzeba (przede wszystkim) dużo się ruszać.
Podczas walki z przeciwnikiem który ma rakietnicę, dobrze jest zwiększyć
dystans, rakiety lecą z pewną szybkością, stosujmy także technikę
strafejumpingu.Jeżeli możecie, to niepodchodźcie zablisko do ścian,
przeciwnik (oczywiście trochę lepszy) walnie w ścienę koło was,a wam się
dostanie falą uderzeniową (splash).
Ogólnie: GRAĆ NA KAŻDY DYSTANS, GRAĆ TĄ
BRONIĄ ZAWSZE WTEDY KIEDY JĄ MAMY.
Plusy:
|
wygląd
|
|
zachowanie
|
|
obrażenia
|
|
wszystko
|
Minusy:
|
Można
łatwo uszkodzić siebie
|
Grenade Launcher
Zasięg: Trudno określić.
Obrażenia: Dokładne udeżenie nawet 100.
Jak tym walczyć ? Według mnie ta broń jest bardzo
mało doceniana podczas deathmatchu (w deuelach ludzie już trochę bardziej
ją doceniają). Właściwie niewiem dlaczego. Tą bronią można po prostu
zasypać granatami przeciwnika. Ustawiamy się powyżej przeciwnika i
zasypujemy go granatami, trzeba tylko pamiętać o celowaniu z
wyprzedzeniem (granaty po wystrzelaje wybuchają po 3 sekundach, chyba, że
natrafią na przeciwnika). Nieoceniony jest również podczas odwrotów -
zostawiając za sobą wybuchające prezenty skutecznie utrudniamy
przeciwnikowi pościg.
Jak się przed tym bronić
? Obrona przed granatami,
hmm... łatwo opisać, trudniej zrobić. Żeby dobrze bronić się przed
granatami trzeba grać na słuch, czyli pamiętajcie, żeby słuchać, dośc
charakterystecznego dźwięku. Pierwszy to skanujemy najbliższy teren,
jeżeli zobaczymy granat, to uciekamy w drugą stronę.
Ogólnie: Każdy dystans, chociaż na dalszą odległośc to już trochę
trudniej...
Plusy:
|
spory
damage
|
|
splash
damage
|
|
spoko
wygląd
|
Minusy:
|
trochę
zawolne przeładowanie
|
Shotgun
Zasięg: Nieograniczony (teoretycznie), ale
nie polecam tym gry na dalekie dystanse, ponieważ shotgun ma spory
rozrzut (każdy nabój leci w inną stronę).
Obrażenia: Z bliska nawet ponad 100
Jak tym walczyć ? Broń tę należy tylko i wyłącnie używać na bliskie
dystanse (w ostateczności jeżeli niemamy nic lepszego to na śrenie
dystanse). Super nadaje się w ciasnych korytarzach, gdzie rakietnicą
można sobie samemu zrobić kuku. Ma spory rorzut dzięki czemu ranimy kilku
przeciwników naraz (jednym strzałem). Bron ta występuje na wszystkich
mapach, oprócz ostatniej THE VERY END OF YOU z Xaero w roli głównej.
Jak się przed tym bronić
? Należy wykonywać
bardzo szeroki strafing, dzięki czemu mniej śrutu oberwie nasz tyłek.
Jeżeli przeciwnik ma shotguna to natychmiastowo należy zwiększyć od niego
odległość, dzięki czemu znów mniej oberwiemy. Wykorzystujmy także to, że
shotgun ma całkiem spory czs przeładowania, dzięki czemu przez sekundę
jest praktycznie bezbronny.
Ogólnie: Grać na bliski zasięg, ostatecznie
na średni.
Plusy:
|
duże
obrażenia przy bezpośrednim starciu
|
|
niezły
wygląd
|
|
celownik
:)
|
|
ogólnie
spoko
|
Minusy:
|
czas
przeładowania (strzał co 1sekundę)
|
|
innych
takowych brak
|
Machine Gun
Zasięg: Nieograniczony
Obrażenia: 7
Jak tym walczyć ? MachineGun może jest podstawową
bronią, ale jest bardzo dobry na dalekie dystanse. Jest to podstawowa
broń na q3dm17 (oczywiście oprócz raila). Przeciwnik otrzymuje pociski od
razu, ale pociski nie walą dokładnie w cel, tylko trochę naokło miejsca,
które wskazujemy celownikiem. Nadaje się także świetnie do dobijania
przeciwnika, który dostał rakietę między oczy. Na mały dystans lepiej
użyć np. shotguna niż machineguna.
Jak się przed tym bronić
? Obrona przed tą
bronią jest bardzo trudna, najlepiej jeżeli będziemy strafować bardzo
szeroko i nieregularnie. Podczas strafowania odpalamy przeciwnikowi parę
rakietek. Jednak najlepszą obronią przeciw machinegunowi jest atak.
Ogólnie: Grać na daleki zasięg, ostatecznie
na średni.
Plusy:
|
daleki
zasięg
|
|
szybkostrzelność
|
|
mamy
odrazy
|
Minusy:
|
słaby
damage
|
|
naboje
nieosiągają dokładnie celu
|
Gauntlet
Zasięg: 0
Obrażenia: Jedno "dotknięcie" ok. 40
Jak tym walczyć ? Żeby kogoś zabić rękawiczką, trzeba
najpierw do niego podejść bardzo blisko, na wyciągnięcie ręki. Obrażenia
tym zadane są całkiem duże (3 trafienia i po gościu), zaletą jest także
to, że nie potrzeba żadnej amunicji i mamy go od początku gry. Często
używana w TDM do atakowania przeciwnika np. wbiegającego przez drzwi.
Jak się przed tym bronić ? Bronienie się przed gauntletem jest
bardzo proste, ale zarazem bardzo przydatne. Najlepszym sposobem jest po
prostu zwiększenie odległości od przeciwnika który właśnie atakuje
Gauntletem. Rękawica niema jako takiego zasięgu, dlatego koleś z rękawicą
po zwiększeniu odległości nic nam nie zrobi.
Ogólnie: Grać tylko i wyłącznie na bliski dystans.
Plusy:
|
całkiem
duży odrzut
|
|
nie
potrzebuje amunicji
|
|
całkiem
spory damage
|
|
jak kogoś
tym zabijemy to dostajemy medal :)
|
Minusy:
|
słaby
zasięg (jaki zasięg ?)
|
|
ogólnie
BIEDA
|
Wyróżnienia za wyjątkowe
osiagnięcia:
Excellent
- dwa fragi w dwie sekundy
Impressive - dwa kolejne trafienia z
railguna
Frags
- po zdobyciu 100 fragów (tylko single player)
Accuracy
- efektywność powyżej 50% (tylko single player)
Gauntlet
- za frag zdobyty rękawicą
Perfect
- pokonanie przeciwnika bez straty życia (tylko signle player)
|